Hur lägger du upp din tid?

Hej bästa läsare 🙂
Ny vecka och måndag igen. Varje måndagsmorgon vaknar jag upp av att min telefon skickar mig en notis om föregående veckas mobilanvändning. Det är med skräckblandad förtjusning jag ser att procenten har ökat. Trots att jag hela tiden lovar mig själv att vara mindre på telefonen blir det motsatt effekt. Förra veckan var jag nästan 40 timmar på min telefon. Det är en ökning med 7 % från veckan innan. 40 timmar är nästan två dygn. Jag kan inte förstå att jag kunnat spendera nästa två dygn på min telefon när veckan bara innehåller 7 dagar.. Detta är inte okej. Jag har noll tidsuppfattning och jag måste göra något åt det.

Jag tycker att jag är effektiv i mycket. Mitt jobb värdesätter jag högt och arbetar alltid efter listor. Jag jobbar på effektivt, tar en paus och jobbar vidare. Jag har tydliga mål och hinner alltid med mina deadlines. Men trots detta kan jag ibland missuppfatta tiden. Vissa arbetsuppgifter tar så mycket längre tid än vad jag planerat inför och tvärt om. Det är ju så viktigt att man har koll på hur många timmar som går åt till olika arbetsuppgifter. Jag tror att jag ska börja med en egen tidrapportering så att jag lättare kan planera mina dagar och räkna ut hur mycket jag bör hinna med.

Jag skulle verkligen kunna effektivisera min vardag genom att vara mindre på telefonen. Visserligen gör jag mycket jobb via den, men långt ifrån alla 40 timmar. Jag funderar på att jag som max bara får vara på telefonen 15 minuter på kvällarna. Jag vill ju njuta mer av ledig tid och att faktiskt fokusera på att vara i nuet.

Har ni koll på vad ni lägger er tid på? Både jobbmässigt och privat?

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *